18 / 09 / 2019

Pieniądze na start

Istnieje kilka modeli finansowania biznesu przez klientów, które zostały określone przez Johna Mullins’a z London Business School. Sprzedaż firmy, szukanie wspólnika, szukanie inwestoraDostępnych pomysłów jest naprawdę wiele, ale modele finansowania, to rozwiązania, dzięki którym można zarobić, przy naprawdę dobrych pomysłach. Choć wszystkie z tych modeli, różnią się między sobą pod wieloma względami, to jednak mają za zadanie osiągnąć jeden, założony cel. O jakich więc modelach mowa?

Jest to rozwiązanie skierowane dla firm, które nie sprzedają stricte produktów, ale oferują usługę pośredniczenia. O co chodzi? Takie firmy łączą ze sobą kupujących i sprzedających, lub klientów i usługodawców. Dzięki takiemu rozwiązaniu, firmy pośredniczące nie muszą mieć zapasu towarów, a więc zmniejsza to zapotrzebowanie na dany kapitał. Firma do inwestycji działa w tym rozwiązaniu znakomicie. Taki model dopasowania, oferowany jest na przykład przez eBay, Allegro, czy inne firmy, które zarabiają na tym, że pośredniczą w sprzedaży dokonywanej przez inne firmy.

Rozwiązanie to pojawiło się w 2006 roku, kiedy to FlightRaja, startup z Indii, wprowadził rezerwację biletów lotniczych, oraz różnego rodzaju usług turystycznych dla B2B. Wtedy to, biura podróży miały problemy z rezerwacją i wydawaniem biletów. Startup poprosił wówczas o depozyt w formie 5 tysięcy dolarów, rozliczany w przyszłych usługach. Dzięki temu, biura podróży mogły rezerwować bilety i same zaczęły dobrze działać.

W tym modelu stawiamy na abonament, który można wykupić na miesiąc, na kwartał, półrocze, lub rok. Idealnym przykładem w tym modelu jest na przykład Spotify, Netflix, czy też inne startupy działające w branży technologicznej, jak również i w newmediach.

W tym przypadku, jest to rozwiązanie, w którym dana firma działa na dużą skalę, na potrzeby konkretnego kontrahenta. Wykonuje ona określoną pracę, a następnie sprzedaje ją dalej. Firma na sprzedaż, która ma już na rynku duże powodzenie, to naprawdę bardzo dobra inwestycja w kolejny i jeszcze większy jej rozwój. Doskonałym przykładem takiego działania jest na przykład Rakesh and Rashmi Verma, która działała na potrzeby Coca – Coli, sprzedając jej mapy z lokalizacjami rozlewni.

Jest to finansowanie społecznościowe, dzięki któremu można zainwestować w dany produkt, zanim jeszcze zostanie on stworzony. Przykładem jest Oculus VR.

powrót do listy artykułów