09 / 09 / 2019

JAK ZNALEŹĆ INWESTORÓW DO STARTUPU?

Co zrobić, zanim zaczniesz szukać możliwości znalezienia inwestorów.


Świetne pomysły są wszędzie. Od Steve'a Jobsa, młodego studenta, który później został słynnym dyrektorem generalnym Apple Computers, po grupę młodych ludzi z Saule Technologies, którzy myśleli o rewolucyjnej metodzie ogrzewania domów. Główna różnica między nimi? Zdolność do sprzedawania swoich pomysłów i, co ważniejsze, siebie samego. To właśnie ich duch przedsiębiorczości i siła napędowa, a także ich zdolność do samodzielnego wprowadzania na rynek, oddzielają je od wygranej i przegranej.


Możesz myśleć, że możesz sprzedać swój pomysł komukolwiek, i tak się może stać, ale czy potrafisz sprzedać siebie? Czy inwestorzy, inwestorzy kapitału podwyższonego ryzyka, inwestorzy aniołowie, banki itp. uwierzą ci, kiedy powiesz im, że dotrzymasz obietnic zwrotu ich kapitału? Że włożysz w to całą ciężką pracę, która jest wymagana i niezbędna w kontekście rozwoju twojego biznesu? Jaki dowód masz na to, że Twój start-up, Twój wspaniały innowacyjny pomysł, przyniesie zyski warte zachodu, których poszukuje inwestor? Że zrobisz wszystko, co w twojej mocy, ponieważ prosisz ich o to, aby uzyskać zwrot z ich kapitału, którego się spodziewają?

Oto zła wiadomość: problemem większości start-upów jest to, że nie uświadamiają sobie, jak ważna jest umiejętność samodzielnej sprzedaży. To jest to, co przyciąga inwestorów,  niekoniecznie twój wielki pomysł. Dobra wiadomość? Możesz się przygotować, zanim dotrzesz do inwestorów i zdobędziesz przewagę, której szukasz. Nadal go nie kupujesz? Spójrz na liczne artykuły na Forbes, Przedsiębiorca, itp. lub porozmawiaj z inwestorem. Inwestorzy inwestują w ludzi, którzy udowodnią, a nie tylko potrafią mówić. Oczywiście Twój biznes plan ma znaczenie, w rzeczywistości jest to bardzo ważne, ale ludzie inwestują w ludzi.


Twój start-up, podobnie jak Twój pomysł, powinien przejąć Twoje życie. Powinieneś żyć, oddychać, marzyć, itp. Każdą chwilę po przebudzeniu powinieneś spędzić pracując nad swoim pomysłem lub myśląc o nim. Ale nigdy nie powinieneś czuć się jak w pracy. Jeśli czujesz się jak w pracy, w końcu poczujesz się wyczerpany i w końcu się poddasz. Nie jest to coś, w co inwestor będzie chciał zainwestować. Inwestorzy chcą zobaczyć, co zrobiłeś i co chcesz zrobić. Gotowy do wykonania kolejnego kroku? 


Dobrze! Teraz liczy się wytrwałość. PERSYSTENCJA Dostałeś to? Przygotuj się na to. W pewnym momencie usłyszysz "nie", kiedy będziesz szukał funduszy na rozpoczęcie działalności. Inwestorzy powiedzą Ci "nie". Bądź gotów pracować z tym i uczyć się przyjmować odmowy, ale nigdy się nie poddawaj. Musisz być wytrwały i elastyczny. Cokolwiek robisz, nie bądź też zbyt pewny siebie. Możesz myśleć, że Twój pomysł odniesie natychmiastowy sukces, gdy trafi na rynek, tak jak Facebook. Rzeczywistość jest taka, że tylko 1 na 100 osób odniesie natychmiastowy sukces, jeśli chodzi o startupy. Myśl długookresowo, a nie krótkoterminowo. Weźmy na przykład inwestorów kapitału podwyższonego ryzyka, jak przekonać zarządzających aktywami, aby zaufali komuś swoimi milionami dolarów? Musisz być pewny siebie i przynajmniej mieć jakiś pomysł na to, o czym mówisz.


Co więcej, zacznij od małych kroków. Zrób cokolwiek, aby rozwinąć swój pomysł, ale przynajmniej coś zrób. Wróćmy do całej teorii "czy możesz to udowodnić? Rozpoczynasz swój pomysł, nawet jeśli na początku jest on prosty. Uruchomić go, włożyć dużo pracy, czasu, wysiłku, kapitału i...... możesz pokazać, że ci się udaje, nawet jeśli jest to coś małego. Czy zainwestowałeś swoje oszczędności w rozpoczęcie działalności? Pożyczyć od rodziny? Tak? To mówi samo za siebie inwestorom. Pokazuje inwestorowi, że jesteś gotów zaryzykować to, co masz. Nawet podstawowa wersja Twojego pomysłu jest lepsza niż żadna. Pamiętaj, że nadmierna inżynieria, zbyt skomplikowane pomysły są niebezpieczne. Statystyki pokazują, że 42% startupów kończy się niepowodzeniem, ponieważ nie było potrzeby rynkowej dla ich produktu lub usługi. Musisz więc udowodnić, że nie należysz do tej grupy. Zacznij od małych, pokaż, że to działa, że Twój rynek ma rację i ... cóż, przynajmniej zwiększyłeś swoje szanse, że ktoś inny zaryzykuje ich kapitał w Twoją inwestycję.


Jeszcze jedna rzecz, doceniaj swoją społeczność. Bądź towarzyski i przystępny. Jeśli chowasz się za biurkiem cały dzień, nikt do ciebie nie dotrze. Poznaj swój rynek osobiście. Porozmawiaj z potencjalnymi klientami i użytkownikami. Wykorzystaj grupy rówieśnicze, sieci społecznościowe, warsztaty dla przedsiębiorców, cokolwiek to jest. Poznaj innych założycieli i ucz się od nich. Poznaj inwestorów i stwórz wartościowe relacje w obrębie Twojej społeczności. Te relacje dadzą Ci później cenne informacje zwrotne. Po prostu upewnij się, że komunikujesz się skutecznie. Nikt nie chce czekać dni, tygodni, a nawet miesięcy na Twój telefon lub zwrotny e-mail. Jeśli zignorujesz ludzi, stracisz szacunek w swojej społeczności. Masz go? Dobrze, teraz sprzedaj się!

 

powrót do listy artykułów