04 / 03 / 2020

Jak skutecznie motywować pracownika?

W dzisiejszych czasach dobry pracownik jest na wagę złota, dlatego warto o niego odpowiednio zadbać. Warto rozwijać jego kompetencje, inwestując w szkolenia oraz kursy, dzięki którym będzie jeszcze efektywniejszy dla naszej firmy. Odpowiednia motywacja pracowników wpłynie pozytywnie na ich podejście do pracy oraz zwiększy ich zaangażowanie w powierzone im zadania. Ale co to właściwie jest motywacja?

Motywacja to działanie w określony sposób, który ma wpłynąć na naszych pracowników.  Według ostatnich badań Amerykańskich naukowców, poziom zaangażowania pracowników drastycznie spada. Praca ich coraz mniej interesuje, brakuje im chęci do podjęcia odpowiedniego wysiłku do realizacji powierzonych im zadań. Warto zadać sobie pytanie:, w jaki sposób skutecznie zmotywować swoich pracowników? Istnieje kilka istotnych elementów, na które każdy pracodawca powinien zwrócić uwagę:

1. Zapewnienie dobrej atmosfery w pracy jest bardzo kluczowym zadaniem pracodawcy. Pracownicy chętniej przychodzą do pracy, w której czują się dobrze. Stresujące środowisko negatywnie wpływa na samych pracowników, jak również na ich efekty pracy.

2. Zapewnij swoim pracownikom możliwość rozwoju poprzez organizowanie szkoleń miękkich, jak i twardych - strickte branżowych.

3. Nie zapominaj o przekazywaniu pracownikom informacji zwrotnych, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych

4. Bardzo ważna jest dobra komunikacja między pracodawcą a pracownikami. Pamiętaj, że podstawą jest rozmowa na temat samej pracy, jak i potrzeb samego pracownika.

5. Pamiętaj, że monotonna praca demotywuje ludzi. Jeśli tylko możesz, staraj się urozmaicać zadania powierzone swoim współpracownikom.

6. Dobry menadżer potrafi dostrzec, w czym dana osoba jest dobra, w czym się sprawdza oraz jakie zadania sprawiają mu przyjemność. Tak, drogi pracodawco, praca również może być przyjemnością. Jeśli robimy to, co lubimy, praca sama w sobie jest dla nas motywacją do działania.

7. Jeśli masz tylko możliwość zadbaj o ścieżkę kariery w swojej firmie – każdy pracownik, który ma możliwość awansu jest bardziej zmotywowany do pracy. Ale to tego potrzebna jest jasna struktura kariery zawodowej w Twojej firmie. Pomyśl o tym koniecznie!

8. Pamiętaj, że za każde dobrze wykonanie zadanie, możesz pochwalić swojego pracownika. Może to być mail, w którym podziękujesz za ciężką pracę lub rozmowa, w której zwrócisz uwagę na kompetencję pracownika oraz jego zaangażowanie.

9. Zainteresuj się potrzebami pracownika – niektórym pracownikom ciężko określić, w czym są dobrzy i jak mogliby efektywniej pracować. Ty, jako dobry menadżer powinieneś dążyć do tego, aby określić, w czym dany pracownik będzie najlepszy. Do tego konieczna jest obserwacja jego pracy oraz rozmowa o jego potrzebach.

10. Ostatni, ale jakże istotny element to premie pracownicze. Premia może być uzależniona od uzyskanych wyników ( w firmach sprzedażowych) bądź motywacyjna ( uzależniona od zaangażowania pracownika). Przy premii motywacyjnej warto określić sposób jej przyznawania ( pracownicy będą wiedzieli, że warto się wykazywać większą kreatywnością i ciężką pracą, aby ją zdobyć).

 

Jak widzisz, Drogi Pracodawco, bycie dobrym menadżerem wymaga od Ciebie dużo wysiłku i zaangażowania, ale w zamian możesz liczyć na dobry zespół, który będzie efektywnie pracował dla Ciebie i Twojej firmy. Pamiętaj, że ważnym celem jest to, aby pracownicy utożsamiali się z Twoją firmą ( wtedy ich celem będzie osiąganie jak najlepszych zysków dla Ciebie).

Powodzenia!

powrót do listy artykułów